top of page

Dominantnější solitér, který ladí

Pro tvorbu české designérky Elis Monsport je důležité především sklo, které ráda dekoruje rytím anebo staví do kontrastu s jinými, zejména přírodními materiály. Svou osobitou estetikou dokáže povýšit i zdánlivě všední objekty na úroveň sběratelských kusů. S Elis jsme si povídali v jejím holešovickém ateliéru nejen o tvorbě, ale i o jejím domově snů.



Kde bydlíte právě teď a jak byste popsala styl, kterým je váš domov zařízený?

V tuhle chvíli bydlím v krásném nově zrenovovaném bytě, který je v cihlové řadovce. Řekla bych, že je zařízený stroze a prakticky, ale útulně.


V čem se liší od domova, ve kterém jste vyrůstala?

Liší se hodně asi tím, že je v něm mnohem méně věcí a tím působí i hodně prostorně.


Jak by měl vypadat váš domov snů?

Můj domov snů by v sobě nesl prvky starého i nového. Byl by hodně prosvětlený denním světlem. Působil by čistě, a přitom velmi útulně. Měl by různá zákoutí, kde mezi sebou interaguje původní stavba a nový, citlivě zvolený materiál. Byl by vybaven pohodlným nábytkem a nejdůležitějším doplňkem by byl výhled do krajiny.


Na střední škole jste se věnovala keramice, na UMPRUM pak sklu. Co mají tyhle dva materiály z hlediska tvůrce společného a v čem se naopak liší?

Pro mě je sklo taková vylepšená keramika. Oba materiály mají podobné složení, ale ke každému je potřeba přistupovat jinak. U keramiky je člověk součástí celého procesu od první skici, modelu, formy, výpalu – keramika mu vzniká pod rukama. U skla je to jiné, do procesu je zapojeno více lidí, a ne vždy je možné, aby sám umělec prováděl danou činnost. Sklo tak můžete zadat a pak si ho jen vyzvednout, nebo můžete jako já hledat cesty, kde si na sklo v procesu můžete sáhnout a ovlivnit tak výsledek.

Absolvovala jste v ateliéru Ronyho Plesla. Čím vás ovlivnil? Jaký nejcennější poznatek jste od něj načerpala?

Rony mě ovlivnil svou vášní pro umění a řemeslo. Nejcennější poznatek je asi, ten že pokud chcete být dobří, musíte být světoví.


Pracovat jste začala už během studia. V čem to byla výhoda a v čem naopak nevýhoda?

Výhodou bylo to, že jsem po škole měla už zázemí a co se týče práce, se pro mě nic moc nezměnilo. Nevýhoda toho, že jsem pracovala zároveň při škole, byla ta, že jsem měla málo času na studium samotné.


Pro vaši tvorbu je charakteristická určitá sepjatost s přírodou. Kam si nejraději chodíte pro inspiraci?

Nejraději na delší horské přechody, které jsou intenzivnější jak vizuálně, tak prožitkem.



V čem spočívala vaše nedávná spolupráce s módní značkou Port of Stars? Co všechno bylo její součástí?

Má role v této spolupráci dostala nálepku „Visual Guide“. Měla jsem tak na starosti kolekci pojmenovat a zasadit ji do příběhu, který jsem v ní viděla. Součástí mé práce bylo vizuální zpracování příběhu pro sociální sítě a příprava prostoru, ve kterém se kolekce představovala. Ten v sobě měl prvky i mého ateliéru, což mělo pomyslně propojit naše světy i fyzicky. Součástí prezentace bylo mé sklo i malé šperky, které svými zemitějšími barvami ladí s modely kolekce Elements.


Značnou část vaší tvorby by šlo označit za interiérové doplňky nebo objekty – ať jsou to zrcadla Above, difuzéry pro Scent Roche nebo svícny pro Apis Candela. Navrhujete je s představou konkrétního prostoru, do kterého by měly vstupovat?

Navrhuji a vyrábím objekty tak, aby se hodily téměř kamkoli. Snažím se, aby to byly takové solitéry – doplňky, které můžou být trochu dominantnější, ale zároveň se dají snadno kombinovat či ladit s ostatními doplňky v prostoru.


Do jaké míry vám do navrhování mluví značky, se kterými pracujete?

Do navrhování velmi málo, spíše z jejich strany vždy dostanu nějakou představu, pocit a základní technické požadavky, pokud jsou.


Spolupracujete také přímo s architekty?

Zatím ne, ale je to téma, kterému se v poslední době hodně věnuji.


Kteří designéři a architekti vám připadají inspirativní a čím?

Mám ráda nábytek od Jiřího Krejčiříka, který podle mne zábavně pracuje s tvary, materiály a historismem. Baví mě také práce dvojice Lexová & Smetana a jejich poslední realizace křesel pro značku Polstrin. Z pole architektů by to bylo studio Abtsmolen a Lenka Míková, na jejichž práci si cením propracovanost, domyšlenost, volbu materiálů a citlivý přístup k okolí i budově jako takové.


Co jste si naposledy pořídila do svého bytu/domu?

Futon na spaní.


Co je vaše domácí guilty pleasure?

Svíčky od Apis Candely a vykuřovadla, která jsem si dovezla z Kanady.



Eliška Monsportová


Česká designérka, rytkyně a umělkyně, tvořící pod značkou Elis Monsport se v posledních letech soustředí zejména na práci se sklem.


Vystudovala design keramiky na střední umělecké škole v Ostravě, na UMPRUM se pak v ateliéru Ronyho Plesla zaměřila na sklářský design.


Na kontě má mimo jiné spolupráci se značkami Port of Stars, Scent Roche, Apis Candela, Artisème nebo 27ascent.


Tvorbu Elišky můžete sledovat na Instagramu nebo jejím oficiálním webu.




TEXT: ONDŘEJ LIPÁR

FOTO: JIŘÍ SEDMIHRADSKÝ




hranolka prava_zluta_4x.png
hranolka levá_zluta_4x.png
bottom of page