Investice do designu

Investovat do obrazů je již ohraná písnička. Zkuste svoje peníze zhodnotit prostřednictvím designu. I na lokální scéně najdete jména, jejichž cena s časem vystoupá do závratných výšin. Představujeme trojici, která má podle nás největší šance udělat z vás milionáře.


Milan Pekař

V designérském prostředí je stálicí. Ačkoliv sám mediální pozornost nevyhledává a patří spíš k introvertním tvůrcům, jeho mimořádný tvůrčí přístup si rychle získal ohlas. Ten největší zaznamenal především díky svým experimentům s glazurou, jež daly vzniknout dnes již ikonickým barevným vázám. Unikátní glazury, připomínající rozpité, organické obrazce, vznikají použitím krystalů zinku, který za určitých podmínek začne na porcelánu růst.


Díky tomu nejen že vyrobí vždy jiný dekor a žádná z váz nemůže být stejná, ale hlavně velmi efektně propojuje design s neživou přírodou. Milanovy různobarevné vázy mu vynesly již řadu prestižních ocenění, včetně několika sólo výstav u nás i v zahraničí. Nedávno spojil své síly také s malířkou Lucií Jindrák Skřivánkovou, Kateřinou Vávrovou, která vytváří vůně, a truhlářem Jakubem Vávrou a pod netradičním pojmenováním m.p.k.j.v.l.j.s. (které odkazuje k prvním písmenům jejich jmén) začali vyrábět velmi atypický nábytek. Ten vyniká především efektní fazonou, která ho v každém interiéru posune na nepřehlédnutelnou úroveň. Ne náhodou si jej do svého portfolia vybrala slavná italská galeristka Rossana Orlandi. Vizuálním ohňostrojem barev vyniká především Kabinet kuriozit, jehož dveře odkazují k obrazům Skřivánkové. Silné emoce však probouzí i temná kolekce Dark Matter. Extravagantní a vyzývavé, zároveň ale sebevědomě nadčasové. Ať už si vyberete investici do menších Milanových váz, nebo do jeho nábytku, který tvoří společně s přáteli, chybu neuděláte. Pekař bude za pár let synonymem pro výjimečnou kvalitu.



Tadeáš Podracký

Také tomuto tvůrci se časem zajisté dostane podobně vysokého hodnocení. Mladý designér, který studoval na pražské UMPRUM i holandské Design Academy Eindhoven, každou svou novou kolekcí stvrzuje, že je třeba ho pečlivě sledovat. Dokazuje to i jeho loňská účast na mezinárodním veletrhu v Miami, kam se čeští designéři příliš často nedostanou. Podracký tam představil svoji edici netradičního nábytku, který více než užitý objekt evokuje sochařské dílo. I proto se sám autor nerad nazývá designérem, ale tíhne spíš k pojmenování multidisciplinární umělec, což víc odráží pravou podstatu jeho tvorby. Tou je snaha překračovat zažité mantinely ve vnímání designu a posouvat je co možná nejdál.


To je patrné především u kolekce Metamorphosis, která se snaží poukázat na problematiku zhoršujícího životního prostředí a nadměrné spotřeby. Tadeáš ji vytvořil během lockdownu a využil především zbytkový odpad. Dokázal mu ale vdechnout úplně jinou estetickou hodnotu, než jsme u upcyclingu zvyklí. Jeho práce sází na náhodu, emoce a nevyzpytatelnost volné tvorby. I proto jsou výsledné produkty plné dynamiky a vnitřního náboje. Investovat ale můžete i do starších Tadeášových kolekcí. I jeho skleněné objekty a vázy patří již do zlatého fondu českého designu.


Jiří Krejčiřík

Vloni měl štěstí a podařilo se mu i přes přetrvávající pandemii vyrazit do světa. Vystavoval v Budapešti, Paříži nebo Miláně. Právě schopnost zaujmout v zahraničí je jedním ze základních kritérií, podle kterých se v případě investování rozhodovat. A Pekař, Podracký i Krejčiřík

v tomto ohledu hrají prim. Druhý aspekt, který je dobré mít na paměti, je schopnost vystoupit ze zaběhnutých kolejí a dokázat se podívat na klasický materiál jinýma očima. Našemu třetímu jmenovanému se daří i toto. Jiří se primárně zaměřuje na design autorského nábytku, svítidel

a skla. To, jak dokáže kralovat s křehkou sklářskou hmotou, ukazuje jeho série objektů Heritage / Contemporary. Ty jsou výjimečné nejen tím, že je můžete libovolně otočit a jejich funkce zůstane zachována, ale i propojováním dvou světů – starého a nového. Část vázy totiž tvoří původní skleněné objekty, které jsou doplněny aktuální prací. Výsledek je nezaměnitelný a nadmíru působivý. Podobné přívlastky vystihují i Krejčiříkův sběratelský nábytek. Ať už se jedná o konferenční stůl, kabinet, nebo komodu, každý kus je po řemeslné stránce perfektně zpracovaný. Žádné minimalistické konvenční linie, ale naopak zapamatovatelné a výrazné detaily, jež každý kus vyzdvihují na piedestal. To je ve zkratce Jiřího styl, do kterého se vyplatí zainvestovat.



Tento článek vyšel v Magazínu NORTON 04/22. Celé číslo si můžete prohlédnout ZDE.