Nejistá doba pro developery. O úspěchu rozhodují informace, analýzy a zkušenosti

Developeři zažívají v současné turbulentní době náročné časy. Stavební materiály jsou těžko k sehnání, jejich cena je nejistá, a dělník na stavbě není atraktivní povolání. Nikdo neví, za kolik postaví často již prodané byty.


Tím navíc potíže nekončí. Přestože označení developer už nenese stejné stigma, jako dříve, řada lidí stále vyznává přístup NIMBY (Not in my back yard čili volně „stavět můžete, ale ne tam, kde bydlím já“). Nekonečné obstrukce při povolovacích procesech jsou na denním pořádku a nový stavební zákon, který by jim zamezil, je v nedohlednu. Pro běžné kupující se nemovitosti stávají cenově nedostupné, hypotéky jsou drahé a už ani vyšší střední třída na ně v mnohých případech nedosáhne. „Hypoteční úroky dramaticky stouply na 6,24 % a překonaly tak svou výší předchozí vrchol z let 2008 a 2009,“ vysvětluje senior consultant Jana Panochová z realitní kanceláře LEXXUS. „Měsíční splátka u průměrné hypotéky (3,5 mil. s třicetiletou splatností) tak stoupla z původních 12 500 na 20 500 korun.“ Pokud si přesto investor nemovitost může dovolit, s koupí vyčkává a požaduje slevu.


Jiný úhel pohledu


„Od začátku letošního roku jsme zaznamenali zvýšenou poptávku po službách našeho oddělení CONSULTING, které pro developery zajišťuje hloubkovou analýzu projektů a optimalizaci cenové strategie. Současná situace je složitá, a proto řada developerů potřebuje pomoci s nastavením a prodejem jejich projektů,“ doplňuje Panochová.

Právě správné rozvržení, zacílení a propagace projektu od samotného počátku je podle všeho klíčem k úspěchu. Doba, kdy klienti koupili téměř každou nemovitost, která se dostala na realitní server, je totiž pryč. Kupující jsou sice stále aktivní, ale daleko pečlivěji si vybírají. Často rozhodují detaily, a to jak v dispozicích bytů a domů, tak v jejich standardním vybavení nebo použitých technologiích. „Každá drobnost je důležitá, dodá projektu exkluzivitu a klienta nadchne, nebo může ušetřit developerovi spoustu peněz. Zkrátka, naším cílem je navrhnout atraktivní projekt a současně maximalizovat zisk pro developera,“ shrnuje Jana Panochová z realitní kanceláře LEXXUS.


Správné zacílení


Současná situace na trhu samozřejmě na developery klade vyšší nároky. Musí věnovat více pozornosti stanovení ceny za každý byt nebo dům, zvažovat jejich výhody i nevýhody, sledovat nabídku konkurence a zamýšlet se nad požadavky cílové skupiny.

„Klienti jsou stále náročnější a nemůžeme se jim divit, ceny pražských nemovitostí jsou vysoko a vzhledem k cenám stavebních prací a materiálů nejspíš dolů nepůjdou. Je třeba zvolit nejen správný cenový, ale také marketingový mix a zaměřit se na vhodnou cílovou skupinu,” vysvětluje Denisa Višňovská, která v realitní kanceláři LEXXUS působí jako partner. „To je důvod, proč se na nás obracejí nejen menší developeři, ale i velcí, ostřílení hráči.“